De dag na Thanksgiving – meestal Black Friday genoemd – is een van de drukste winkeldagen van het jaar geworden. Nationale winkelketens bieden traditioneel beperkte geldbesparende aanbiedingen op een grote verscheidenheid aan goederen in een poging het winkelend publiek naar de winkel te lokken. Terwijl ze ook online vergelijkbare aanbiedingen doen.
Velen denken dat de term Black Friday is afgeleid van het idee dat bedrijven met financieel verlies werken, of “in het rood” staan, tot de dag na Thanksgiving, wanneer ze door massale verkopen eindelijk winst kunnen maken, of “in het zwart” komen te staan. Dit is echter niet waar.
Een nauwkeuriger uitleg van de term gaat terug tot het begin van de jaren zestig, toen politieagenten in Philadelphia de uitdrukking “Black Friday” begonnen te gebruiken om de chaos aan te duiden die ontstond toen grote aantallen toeristen uit de voorsteden naar de stad kwamen om hun vakantie inkopen te doen en, in sommige jaren, de jaarlijkse Army-Navy footballwedstrijd op zaterdag bij te wonen. De enorme drukte bezorgde de politie hoofdbrekens, die langere diensten draaide dan gewoonlijk om verkeersopstoppingen, ongelukken, winkeldiefstal en andere problemen aan te pakken.
Binnen een paar jaar ontstond de term Black Friday in Philadelphia. Handelaars in de stad probeerden de dag een mooier gezicht te geven door hem “Big Friday” te noemen.
De uitdrukking “Black Friday”, om een positieve impuls voor de detailhandel aan te duiden, groeide pas eind jaren tachtig in het hele land, toen winkeliers het rood-zwarte winstverhaal begonnen te verspreiden. Black Friday werd beschreven als de dag waarop winkels winst begonnen te maken voor het jaar en als de grootste winkeldag in de Verenigde Staten. In werkelijkheid zagen de meeste winkels hun grootste omzet op de zaterdag voor Kerstmis.
In meer recente jaren is Black Friday opgevolgd door andere koopzondagen, waaronder Small Business Saturday, die het winkelend publiek aanmoedigt lokale winkeliers te bezoeken, en Cyber Monday, die het online winkelen bevordert. Giving Tuesday is ook in opkomst om liefdadigheidsdonaties te stimuleren.
Historisch gezien heeft Black Friday nog een andere connotatie, die niets te maken heeft met winkelen. In 1869 probeerden de Wall Street financiers Jay Gould en Jim Fisk de nationale goudmarkt op de New York Gold Exchange in hun greep te krijgen door zoveel mogelijk van het edelmetaal op te kopen, met de bedoeling de prijzen de lucht in te jagen. Op vrijdag 24 september zorgde ingrijpen van president Ulysses S. Grant ervoor dat hun plan in duigen viel. De beurs kelderde onmiddellijk, waardoor duizenden Amerikanen failliet gingen.