Laten we eerlijk zijn: bedrijven moeten tegenwoordig gewoon op de een of andere manier aanwezig zijn op sociale media.
Of het nu gaat om een kleine, lokaal gerunde winkel of een enorme multinational, het is even belangrijk, of je nu een lokale kapper of Nike bent. Een van de eerste dingen die ik doe als ik iets hoor over een nieuw bedrijf of merk waarin ik geïnteresseerd zou kunnen zijn, is wat onderzoek naar ze doen – met name via hun sociale mediakanalen. Het geeft je waardevol inzicht in hoe het bedrijf wordt geleid, de bedrijfscultuur en hoe ze nuttig kunnen zijn voor jou als klant. Meer dan drie miljard mensen over de hele wereld maken elke maand gebruik van sociale media, en omdat de sector de komende jaren alleen maar groter zal worden, zou jouw bedrijf er eerder vroeger dan later van moeten profiteren. Ook zorgt social media voor meer bezoekers naar je website.
Maar waarom?
Nou, het is gewoon de trend die niet verdwijnt. Misschien hebben we het punt bereikt dat het eigenlijk geen trend meer is en dat het een blijvertje is – voor de lange termijn. Sociale media is overal; je vindt het op je smartphones, op je tablets, op je Smart TV’s en zelfs op de nieuwste koelkasten! Feit is dat het een deel van ons dagelijks leven is geworden, een deel van onze cultuur, en daarom is de kans groot dat je doelgroep zich bevindt op sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en zelfs YouTube.
Ben je nog steeds niet overtuigd van het belang van sociale media voor je bedrijf? Hier zijn vijf van de belangrijkste redenen waarom het een essentieel onderdeel van je marketingstrategie zou moeten zijn…
1. Verbeterde naamsbekendheid
Je engagement vergroten zou niet de moeilijkste taak ter wereld hoeven te zijn, zeker niet met de kracht van sociale media. Een enkele post heeft de potentie om met één druk op de knop te worden uitgezonden naar duizenden mensen – zelfs miljoenen. Door een beetje tijd te investeren, verspreid over de werkweek, kun je gemakkelijk de zichtbaarheid van je merk vergroten en impact hebben op je doelgroep door de interactie met hen aan te gaan.
Hoe meer je interactie hebt met je publiek, hoe groter je bereik – neem Twitter als voorbeeld. Ga naar het Twitter-account van Amazon. Hier zie je de mate van betrokkenheid die account beheerders hebben met mensen uit alle hoeken van de wereld. Persoonlijke berichten aan mensen die Amazon taggen in tweets om hen te bedanken voor hun snelle service of productkwaliteit is een voorbeeld van interactie.
Mensen realiseren het zich vaak niet, maar dit verhoogt de algemene bekendheid van het merk, wat leidt tot meer leads en potentiële verkopen. Gewoon een simpele tweet, als reactie op een tevreden klant. Dat is het. Geen lang telefoongesprek, geen folders die naar je worden gegooid; gewoon een klein beetje betrokkenheid om die klant een beetje speciaal te laten voelen.
2. Kosteneffectief
Sociale media bieden ook het potentieel voor een groot rendement op een lage investering. Om te beginnen kun je een account aanmaken en je aanmelden voor bijna alle sociale mediaplatforms zonder inschrijfkosten. Je kunt je budget dan besteden aan betaalde advertenties en dergelijke, maar het is niet per se een noodzaak. Zoals met alles, zijn er voordelen verbonden aan een betaald plan die je niet kunt krijgen met een basis/gratis aanpak, maar je kunt de basisfuncties gebruiken om je aanwezigheid vroeg vast te stellen als je slim bent. Als je besluit te investeren in een betaald advertentieplan, kun je over het algemeen het beste klein beginnen en experimenteren; zoek uit wat werkt en wat niet, zodat je weet dat je je zuurverdiende budget niet verspilt aan het promoten van je geweldige sociale berichten aan het verkeerde publiek. Simpel gezegd is een goed rendement op investering een van de hoofddoelen van een goede marketingstrategie – en dat is niet anders als het gaat om sociale media.
3. Ga de dialoog aan met je klanten
Sociale media is een speeltuin voor interactie met klanten. Of het nu is door middel van een gesprek, advertenties, een post die viraal is gegaan – de manieren zijn eindeloos. Het gaat ook om het bieden van waarde aan mensen: hints, tips, trucs, nieuws en informatie over de laatste trends helpen allemaal om jezelf te profileren als een van de toonaangevende MKB’s in jouw branche. Deze betrokkenheid vergroot je bereik en trekt mensen aan, waardoor…
4. Merkloyaliteit
Er gaat niets boven een trouwe klant. Iemand op wie je kunt vertrouwen dat hij elk jaar die nieuwe telefoon koopt; een klant die altijd terugkomt. Iemand die jouw merk verkiest boven anderen. Zij zijn het kloppende hart van een succesvol bedrijf. Deze loyale klanten zijn veel meer geneigd om zich bezig te houden met de content die je op socials plaatst en zo onbedoeld het bereik dat je op deze kanalen hebt te vergroten.
5. Betere klanttevredenheid
Vooral in de wereld van vandaag aarzelen klanten niet om hun stem te laten horen op sociale media als ze een negatieve ervaring hebben met je merk. Gelukkig kun je dit omdraaien met de kracht van sociale media. Als je het goed doet, kun je een negatieve ervaring gemakkelijk ombuigen naar een positieve door een gebaar van goede wil, een update of zelfs gewoon een persoonlijke verontschuldiging waardoor de klant zich gewaardeerd voelt. Volgens een infographic van Ambassador is maar liefst 71% van de consumenten eerder geneigd om een merk aan anderen aan te bevelen als ze er een positieve ervaring mee hebben gehad op sociale media. Persoonlijk kan ik daar voor instaan (ik heb het zelf talloze keren gedaan!) – verwijzen naar sociale mediaplatforms als je over een bedrijf praat, is een standaardproces in de huidige maatschappij.