Ben je klaar om je bedrijf te laten groeien? Schaalvergroting kan je inkomsten, stabiliteit en marktaandeel vergroten – maar het is niet zonder uitdagingen. Je moet tijd, energie en geld investeren om je activiteiten succesvol uit te breiden. Dus hoe weet je wanneer het de juiste tijd is om naar het volgende niveau te gaan? Hier zijn vijf signalen die kunnen betekenen dat je klaar bent om te groeien.
1. Je banksaldo is overvloedig
Groei vergt meestal investeringen, dus als je je imperium wilt uitbouwen, heb je een stevige financiële basis nodig. Maar hoe weet je wanneer je zover bent? Idealiter wil je een groei in omzet en winst zien van minimaal de afgelopen drie jaar. Hoe langer je winst en omzet zijn gestegen, hoe sterker de tekenen dat je klaar bent om je bedrijf te laten groeien.
Het is ook belangrijk om je cashflow te bekijken. Je moet er zeker van zijn dat je genoeg geld in het bedrijf hebt om alles soepel te laten verlopen terwijl je ook investeert in groei. De kosten kunnen bestaan uit extra personeelssalarissen of nieuwe apparatuur, en het is mogelijk dat je de ROI (Return on Investment) hiervan niet meteen terugziet. Je kan een bedrijfsfinanciering aanvragen die je zal helpen bij het financieren van je groeiplannen, maar je moet een sterk groeiplan opstellen om ze aan boord te krijgen.
2. Je hebt tijd over
Je zou kunnen denken dat de beste tijd om je bedrijf te laten groeien is wanneer je op volle capaciteit zit. Maar idealiter zou je moeten streven naar uitbreiding voordat je dat kritieke punt bereikt.
Als eigenaar van een klein bedrijf ben je nauw betrokken bij alles wat nodig is om je bedrijf te laten groeien, van het vinden van een groter pand tot het onderhandelen over nieuwe contracten. Zelfs als je bedrijf succesvol groeit, kunnen er problemen zijn die je aandacht nodig hebben, zoals het ondersteunen van nieuw personeel of het oplossen van bepaalde processen.
Dit kan je allemaal weghalen bij de dagelijkse taken die je normaal gesproken uitvoert, dus bedenk hoe je de gewone bedrijfsactiviteiten gaat uitvoeren terwijl je aan het groeien bent.
3. Klanten kunnen geen genoeg van je krijgen
Een constant hoge vraag naar je product of dienst is een goede indicator van groeipotentieel. Als je klanten hebt die in de rij staan voor je cupcakes, is het misschien tijd om een tweede bakkerij te openen. Als je loodgietersklussen moet afwijzen omdat je al maanden volgeboekt zit, is het zinvol om meer personeel aan te nemen.
Het is echter belangrijk om grondig marktonderzoek te doen voordat je overgaat tot groei. Kijk naar de prognoses voor de sector – zal de markt de komende jaren waarschijnlijk krimpen of groeien? Kan de toegenomen concurrentie invloed hebben op je potentiële marktaandeel?
Je moet ook overwegen of je je bedrijf kunt laten groeien zonder een nadelig effect te hebben op je huidige klanten. Als het openen van bakkerij nummer twee betekent dat je minder tijd hebt voor kwaliteitscontrole in bakkerij één, dan zou je wel eens serieuze brownie points kunnen verliezen bij je kopers.
4. Je hebt je processen geperfectioneerd
Het is belangrijk om goede processen te hebben voordat je gaat groeien. Ten eerste betekent het perfectioneren van je opzet dat je bestaande bedrijf kan blijven floreren terwijl jij je bezighoudt met je groeistrategie. Ten tweede zul je deze processen waarschijnlijk gaan opschalen als je groeit, dus ze moeten efficiënt zijn. Het kopiëren van inefficiënte systemen ondermijnt je productiviteit en winst.
En tot slot moet je, om de ROI te versnellen, snel nieuw personeel opleiden en inwerken. Dat lukt niet als je processen niet ontwikkeld en gedocumenteerd zijn. Vergeet niet dat je misschien nieuwe processen moet implementeren als je bedrijf groeit, zoals HR-procedures, dus het is het beste als je andere processen al op rolletjes lopen.
5. Je hebt specifieke doelen
Bedrijfsgroei is om veel redenen wenselijk, zoals stabiliteit en omzetgroei. Maar groei omwille van de groei is geen goed doel. Een bedrijf laten groeien kost tijd, geld en moeite, dus het moet deel uitmaken van een strategisch plan. Je moet groeien met een doel.
Als je een visie hebt over wat je wilt bereiken – zoals grotere winsten, meer marktaandeel of personeel in dienst nemen – is dat een goed begin.