De wereld van SEO verandert voortdurend en is soms erg tijdrovend als je niet over de juiste middelen beschikt. Als je een bedrijfseigenaar of online marketeer bent, heb je misschien overwogen om je SEO uit te besteden of het zelf te doen. In dit artikel bekijken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat je een goede beslissing neemt die past bij jouw (zakelijke) behoeften.
Wat is SEO?
SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie.” Eenvoudig gezegd betekent dit het optimaliseren van de inhoud van je website, zodat die zichtbaar is voor zoekmachines zoals Google en hoog in hun resultatenpagina’s verschijnt. Als iemand zoekt op een trefwoord dat met jouw bedrijf of product te maken heeft, krijgt hij een lijst met websites te zien die relevant zijn voor zijn zoekopdracht. Het doel van SEO optimalisatie is om je website bovenaan deze resultatenpagina’s van zoekmachines te krijgen, omdat dit de kans vergroot dat mensen op je link klikken, je site bezoeken, en klanten of leads worden.
Zelf de SEO doen
Het meest voor de hand liggende voordeel van zelf je SEO doen is dat het niets kost om te beginnen (behalve je tijd). Alles wat je nodig hebt, is inzicht in hoe zoekmachines werken, welke tools je gebruikt en hoe je ze toepast. Deze optie geeft je ook volledige controle over het proces, wat betekent dat eventuele veranderingen onmiddellijk door jezelf worden doorgevoerd.
Het vereist echter wel toewijding, want SEO is een lang spel en het succes ervan berust op het voortdurend creëren van kwaliteitsinhoud, het bouwen van backlinks en het beheren van sleutelzinnen. Bovendien, zonder een diepgaand begrip van algoritmen, analyse-instrumenten en ervaring met zoekwoorden onderzoek, duurt het een tijdje voordat je resultaten boekt.
SEO uitbesteden
Hoewel SEO uitbesteden enige kosten met zich meebreng (die variëren afhankelijk van de grootte van het project), maakt het kostbare tijd vrij die aan andere taken wordt besteed, zoals marketing- of verkoopactiviteiten. Een SEO-expert komt met jarenlange ervaring, kennis en contacten in de branche, zodat hij waarschijnlijk beter presteert dan iemand zonder vooropleiding of expertise. Toegang hebben tot betrouwbare gegevensgestuurde inzichten helpt bij het nemen van beslissingen op andere gebieden, zoals het ontwerp van websites en UX/UI-verbeteringen en biedt marketeers houvast bij het creëren van inhoudsstrategieën.
Of je je SEO diensten uitbesteedt of besluit het zelf te doen hangt echt af van wat het beste werkt voor je bedrijfsmodel. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, neem dan contact op met een ervaren professional die je van begin tot eind door het proces kan loodsen.