Veel bedrijven worstelen met het bedenken van nieuwe en vernieuwende manieren om het websiteverkeer te vergroten. Er is online veel verkeerde informatie te vinden over hoe je meer bezoekers kunt trekken, wat ertoe kan leiden dat je steeds weer dezelfde vermoeide strategieën gebruikt en geen positieve resultaten ziet. Daarom is online marketing uitbesteden als bedrijf ook erg verstandig om te doen.
Als je op zoek bent naar meer website verkeer met zowel organische als betaalde manieren, dan zijn hier 10 methoden waarvan bewezen is dat ze resultaat opleveren.
1. Creëer iets bruikbaars
Prospects iets nuttigs geven is een geweldige manier om meer verkeer te krijgen.
weMaak verschillende tools en content waar anderen in je industrie iets aan hebben, en bied die dan gratis aan op hun websites. Door content/tools te plaatsen (de content en tools aanbieden in ruil voor de contactgegevens van de gebruiker), kun je je rendement maximaliseren en nieuwe leads vinden. Een andere manier om het website verkeer te verhogen is de content/tools te promoten op relevante LinkedIn Groepen of forums waar mensen in de industrie met elkaar in contact komen.
2. Stuur e-mail nieuwsbrieven
Het promoten van content via e-mail nieuwsbrieven is een effectieve manier om het websiteverkeer te verhogen. Hier zijn een paar e-mail marketing best practices:
- Neem verleidelijke informatie uit de content op in de onderwerpregel en in het tekstgedeelte van de e-mail.
- Plaats een link of knop waarop abonnees kunnen klikken om meer van de content te lezen.
- Zorg ervoor dat e-mails mobiel-vriendelijk zijn.
- Maak gebruik van personalisatie tactieken door de naam van de abonnee op te nemen.
- Maak de e-mail visueel aantrekkelijk met behulp van goed ontworpen sjablonen.
- Voer A/B tests uit om te zien welke versies van e-mails meer opens en clicks krijgen.
3. Voer zoekwoorden onderzoek uit
Neem altijd relevante zoekwoorden op in je content. Zoekwoorden moeten natuurlijk gebruikt worden, niet zo in de content gepropt dat ze afleiden van het hoofdidee of de lezer afleiden. Het is belangrijk om zoekwoorden overal in de content te gebruiken, zoals in de metabeschrijving, de paginatitel, de URL, de koppen en een paar keer door het hele stuk heen.
Om zoekwoorden onderzoek te doen, kun je tools als Moz, Ahrefs en SEMrush gebruiken. Deze sites laten zien welke zoekwoorden concurrenten gebruiken, hoe vaak mensen naar zoekwoorden zoeken, hoe duur het zoekwoord is voor pay-per-click advertenties, verwante zoekwoorden en nog veel meer waardevolle informatie om de zoekwoord strategie te sturen. Een online marketing bureau is ook altijd een optie, want zij kunnen waardevolle inzichten bieden en audits uitvoeren om problemen op te sporen die je site ervan kunnen weerhouden in zoekmachines getoond te worden.
4. Backlinks uitwisselen
Nu zo veel bedrijven proberen het verkeer op hun website te vergroten, zijn er veel mogelijkheden voor het uitwisselen van backlinks. Reik relevante sites aan en bied je content aan als extra bron om in een van de berichten op de site op te nemen. Om een extra stimulans te geven kun je een wederzijds voordelige ruil van backlinks aanbieden, waarbij je aanbiedt ook een van hun links aan een post van jou toe te voegen.
5. Creëer memorabele content
Het is niet genoeg om alleen maar content te plaatsen; je moet content maken die memorabel is en door de ruis heen snijdt. In feite is nuttige en memorabele content een van de beste manieren om het verkeer op je website te vergroten.
Mensen gebruiken Google om specifieke, grondige en nauwkeurige antwoorden op hun vragen te vinden, en je content moet er zijn om die antwoorden te geven. Sterker nog, websites met blog content genereren veel meer door zoekmachines geïndexeerde pagina’s dan die zonder. Bovendien krijgen sites die meer dan 16 berichten per maand publiceren bijna 3,5 keer meer verkeer dan sites die nul tot vier artikelen publiceren.
Waar het op neerkomt is dat wanneer je zorg besteedt aan de content die je produceert, regelmatig berichten plaatst en onderzoekt wat je publiek wil zien, het webverkeer zou moeten verbeteren.
6. Schrijf gastberichten
Gastberichten voor andere websites schrijven is een effectieve manier om backlinks te genereren, verwijzend verkeer te stimuleren, en de rankings op de zoekmachine resultaten pagina (SERP) te verhogen. Je moet altijd grondig onderzoek doen naar websites binnen je industrie om te pitchen.
Kijk eerst naar de content van een website en zorg dat die van hoge kwaliteit is, controleer de domein autoriteit en bestudeer hun richtlijnen voor gastplaatsing. Vraag de publicatie ook of ze de post op sociale media zullen promoten en of ze je zullen taggen.
7. Houd actieve sociale media pagina’s
Sociale media zijn enorm belangrijk om bezoekers aan te trekken. Hier zijn enkele manieren waarop je ze moet gebruiken om het verkeer op je website te vergroten:
- Plaats content (blogs, e-books, white papers, infographics, video’s, enz.) op je sociale media platforms
- Ga de interactie aan met volgers door op hen te antwoorden, hun content te herplaatsen en hen te taggen
- Gebruik relevante hashtags
- Werk de link in je bio bij om nieuwe content te promoten als die uitkomt
- Verander een omslagfoto om nieuwe content te promoten
- Tag influencers die geïnteresseerd kunnen zijn in de content
- Neem verleidelijke informatie uit de content op om mensen aan te moedigen op de link ernaar te klikken
- Reageer op andere mensen die antwoorden zoeken met links naar je content
8. Gebruik reclame om het websiteverkeer te verhogen
Adverteren via betaald zoeken, sociale media en display advertenties kan een efficiënte manier zijn om het website verkeer te verhogen. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen – zo kunnen gebruikers display advertenties blokkeren en de gemiddelde kosten per klik voor Google Ads op het zoeknetwerk liggen tussen de €1 en €2 per klik – dus is het belangrijk budgetten en doelen te stellen voor je er een ton geld in investeert.
Als je bijvoorbeeld aan pay per click (PPC) advertenties doet, is het van cruciaal belang te beginnen met één campagne en een paar verschillende advertentiegroepen die de zoekwoorden bevatten waarop je je het meest wilt richten. Als de campagnes eenmaal beginnen, kijk dan hoe het publiek zich bij verschillende zoekwoorden gedraagt. Misschien leverde het ene trefwoord alleen impressies op, waardoor het websiteverkeer niet toenam, terwijl een ander trefwoord wel kliks en conversies opleverde.
9. Invloedrijke contacten
Industrie-influencers staan te popelen om content te delen waar hun volgers van zullen houden. Bedrijven kunnen op een paar manieren contact maken met influencers, onder meer:
- Tag de influencer in een bericht op sociale media als je stuk verwijst naar hun content of onderzoek.
- Vraag de influencer voor een interview/Q&A, tag of e-mail de influencer dan als de content geplaatst is. Ze zullen je content waarschijnlijk met hun publiek delen.
- Doe een round-up met meerdere influencers en tag elk van de deelnemers bij het promoten van de post op sociale media.
- Betaal influencers om gesponsorde berichten op hun sociale media pagina’s te plaatsen.
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, probeer dan tools als HypeAuditor en BuzzSumo te gebruiken om de juiste influencers in je industrie te vinden, of neem contact op met een digitaal marketingbureau dat influencer outreach voor je kan doen.
10. Dien persberichten in bij invloedrijke publicaties
Wanneer bedrijven persberichten maken om zichzelf of hun cliënten te promoten, moeten ze die niet alleen op een persbericht website plaatsen en afwachten wat er gebeurt. Ze moeten het bericht actief promoten en het naar invloedrijke websites en publicaties in hun industrieën sturen.