De nieuwe 308 van Peugeot verschijnt pas aan het eind van het jaar op onze wegen, maar wij denken dat het het meer dan waard zal zijn.
De derde generatie van de Peugeot 308 is de eerste met het nieuwe brullende leeuwenkoplogo van het merk – ter vervanging van het vorige volledige dier – en hij krijgt voor het eerst een plug-in hybride optie. Lees hieronder snel verder om erachter te komen of de Peugeot 308 een goede auto is.
Peugeot 308 design
De ontwerpers hebben briljant werk geleverd door scherpe hoeken te combineren met vloeiende rondingen om een van de best uitziende nieuwe auto’s te ontwerpen. De peugeot 308 wordt aangeboden in zeven verschillende kleuren.
Hij heeft vloeiende lijnen, waarbij de motorkap naar beneden buigt tot een lage neus met daaronder een nieuwe, grotere grille. Ultraslanke koplampen zijn verwerkt aan de zijkanten van de grille, naast de kenmerkende hoekige LED-dagrijverlichting. Het nieuwe logo in het midden van de grille verbergt de radarsensor. Bij het design van de nieuwe auto is veel aandacht besteed aan aerodynamica. Alle carrosserieën zoals bumpers, stijlen, buitenspiegels, de langwerpige dakspoiler en zelfs de wielen zijn ontworpen voor een betere luchtstroom.
Het achteraanzicht is ook behoorlijk goed met een nette, afgeronde Alfa-uitziende achterkant met een spoiler boven het scherm en dramatische drie ‘klauw’ LED-achterlichten.
Stap naar binnen en daar verandert het uitzicht in een geometrische met spitse hoeken in een trapeziumvormig thema.
Het resultaat is een voortreffelijk stijlvolle uitstraling over de breedte van het dashboard van de auto, dat efficiëntie uitstraalt.
Peugeot 308 tech
Voor de bestuurder geeft het op ooghoogte geplaatste 10-inch digitale instrumentenpaneel duidelijke informatie en in het geval van de GT testauto is het een 3D display dat overgecompliceerd zou kunnen zijn, maar uitstekend helder en beknopt is.
Het heeft verschillende standen die kunnen worden geconfigureerd en aangepast voor de TomTom navigatie, mediabronnen, veiligheidsrijhulp en energiestroom.
Centraal staat de voor Peugeot kenmerkende iCockpit met zijn kleine multifunctionele stuurwiel, dat sensoren bevat om de grip van de bestuurder te detecteren bij het gebruik van rijhulpmiddelen, en vingertopbediening voor radio, media en telefoon.
De ventilatieopeningen zijn hoog op het dashboard geplaatst, waardoor het centrale touchscreen, iets lager dan het digitale cluster, dichter bij de hand- en ooglijn van de bestuurder ligt.
De hogere rangen worden geleverd met configureerbare virtuele i-toggles naast het centrale scherm die aanraakgevoelig zijn voor een snelkoppeling naar diverse functies, waaronder de airconditioning en telefooncontacten en om een app te starten en te voorkomen dat je door een menu moet scrollen.
Het spraakbesturingssysteem gebruikt spraakherkenning voor handsfree toegang tot veel van de functies.
De airconditioning controleert voortdurend de kwaliteit van de binnenkomende lucht en de topmodellen hebben een luchtbehandelingssysteem dat automatisch vervuilende gassen en deeltjes uitfiltert.
Het ontwerp, de technologie en de afwerking van het interieur komen allemaal samen voor een uitstekende werkomgeving voor de bestuurder, en omdat hij langer en lager is dan voorheen, is er ook meer beenruimte voor de achterpassagiers.
5 verschillende uitrustingsniveaus
Er zijn vijf uitrustingsniveaus en vier vermogensopties – twee plug-in hybrides, een 1,2-liter benzinemotor – die in de getoonde auto zat – en een 1,5-liter diesel.
Op de weg heeft de auto een geweldige houding en ziet er veel betekenisvoller uit dan het uitgaande model en hoewel de driecilinder benzinemotor in de testauto opmerkelijk capabel was, klonk hij bij lage snelheden verrassend luidruchtig als er extra puf werd gevraagd.
Peugeot 308 bagageruimte
De bagageruimte heeft een nuttige inhoud van 412 liter, met 28 liter opbergruimte in een verborgen vak onder de vloer. Met de achterbank platgeklapt neemt dat toe tot 1.323 liter.
Het SW-model heeft meer bagageruimte – het standaardmodel heeft een bagageruimte van 608 liter, terwijl de hybride 548 liter heeft.
Peugeot 308 motor
Er komen twee plug-in hybrides, één die een 148 pk PureTech benzinemotor combineert met een 109 pk sterke elektromotor en een 12,4 kWh accu die 60 kilometer per uur puur elektrisch rijdt. De andere is groter met een 178 pk sterke benzinemotor met dezelfde elektromotor en accu-bereik, maar iets snellere acceleratie en topsnelheid. Thuis opladen via een driepins stopcontact duurt ongeveer zeven uur, terwijl die tijd wordt gehalveerd met een wallbox. Met de optionele 7,4kW on-board lader vermindert dat nog verder tot iets minder dan twee uur. Volgend jaar moet er een volledig elektrische versie komen.
Er is een thermische voorconditioneringsfunctie beschikbaar bij de plug-in hybrides. Via de MyPeugeot app of het touchscreen van de auto kunnen eigenaren een wektijd voor de accu plannen, zodat de cellen vanaf het starten op de beste temperatuur zijn voor de efficiëntie, terwijl de cabine voorverwarmd of gekoeld kan worden.
De nieuwe 308 is te bestellen bij de detailhandel en online, met de eerste leveringen rond december 2022.