Nieuwe producten ontwerpen lijkt veel op kunst. Creativiteit en visie komen samen om iets nieuws, aantrekkelijks en gedurfds te produceren. Maar productontwerpers hebben te maken met een andere reeks uitdagingen dan de kunstenaar. Productontwerpers moeten ontwerpen met de gebruikers in gedachten. Hun creaties moeten nuttig zijn. Ze moeten geaccepteerd worden in de huizen van de consumenten, waar ze, in plaats van aan de muur, op de wastafel in de badkamer of in het keukenkastje gaan.
Je eigen product ontwerpen is een uitdaging. De meeste mensen zijn geen productontwerper, maar het zijn wel hun behoeften waarmee de ontwerper rekening moet houden. Dit is geen geringe opgave, want mensen weten vaak niet eens wat hun behoeften zijn!
Hoewel de ontwerper en de kunstenaar verschillende taken hebben, is je eigen product ontwerpen nog steeds een beetje een kunst, die vaardigheid, oefening en intuïtie vereist. De volgende 10 tips voor productontwerpen zijn nuttig als je bedenkt wat een goed ontwerp maakt.
1. Het moet nuttig zijn
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is heel belangrijk om dit in gedachten te houden. Het spreekt vanzelf dat het product zelf nuttig moet zijn – anders zou het eigenlijk niet eens zin hebben om het een product te noemen. Nut zal altijd prioriteit nummer één zijn. Maar bruikbaarheid geldt niet alleen voor het product zelf. De ontwerper moet de eis van bruikbaarheid op elk aspect van het ontwerp toepassen.
Elk onderdeel van het ontwerp moet een doel hebben. Er moet een bedoeling mee zijn. Is dat niet zo, dan moet je heel ernstig overwegen of dat element überhaupt wel in het ontwerp moet zitten. Dit heeft voor een deel te maken met het feit dat je als ontwerper niet voor jezelf ontwerpt. Je ontwerpt voor anderen. Elk aspect van je ontwerp dat niet duidelijk nuttig is, is nog maar een ding dat in de weg kan zitten of afbreuk kan doen aan de ervaring van de gebruiker van het product.
2. Functie boven functies
Zelfs als een element van het ontwerp nuttig is, kan het nog in de weg zitten. Voor creatieve types, of het nu ontwerpers, kunstenaars, componisten of dichters zijn, is de verleiding altijd groot om er te veel in te verwerken. Te veel functies, te veel noten, te veel kleuren, te veel woorden. Soms is het gemakkelijker om onderdelen toe te voegen dan om ze weg te nemen.
Als productontwerper moet je je richten op functie boven functies. Het is gemakkelijk voor een goed product om te verzanden in te veel toeters en bellen. Als ontwerper kun je opgetogen zijn over hoe veelzijdig je ontwerp is. Maar soms willen mensen geen slim apparaat – ze willen iets dat gewoon werkt. Hoe meer functies er zijn, hoe minder intuïtief en eenvoudig een product wordt. Soms is een schroevendraaier beter dan een Zwitsers legermes.
Denk na over het doel van je product. Wat is je missie? Wat is je mandaat als ontwerper? Laat je inspireren door deze eenvoudige producten die miljoenen dollars opbrachten.
3. Blijf gefocust
Het doel is dat je product populair wordt zodat mensen het zullen kopen. Dat betekent dat het zal moeten concurreren in een concurrerende marktomgeving. Het komt maar zelden voor dat een product slaagt als een manusje-van-alles. Om een niche van de markt in het nauw te drijven, wil je je richten op een enkele behoefte van de consument en wil je de beste manier bieden waarop de consument daaraan kan voldoen.
Probeer niet een product te ontwerpen dat alles kan. Ontwerp een product dat één ding het beste kan.
4. Los problemen uit de echte wereld op
Elk succesvol product was populair omdat het een bestaand probleem oploste. Als je product geen probleem oplost, dan wordt het een kunstwerk – en waarschijnlijk niet een waar een galerie in geïnteresseerd zou zijn. Het probleem moet een bestaand probleem zijn, het moet beantwoorden aan een behoefte die al gevoeld wordt.
Het is veel moeilijker mensen ervan te overtuigen dat ze een probleem hebben waarvan ze niet wisten dat ze het hadden dan hen een oplossing aan te bieden voor een probleem waarvan ze zich al bewust zijn. Product marketeers en ontwerpers zullen soms proberen om dingen die niet echt problemen zijn als problemen te framen, maar tenzij de consumenten het eens zijn over wat ze denken dat hun problemen zijn, zal het moeilijk zijn om enige tractie bij hen te krijgen.
Het ontwerpproces moet beginnen met een specifiek reëel probleem voor ogen en van daaruit uitbreiden met het doel het aan te pakken.
5. Esthetiek is belangrijk
We hebben het al uitvoerig gehad over het belang van functionaliteit en bruikbaarheid. Maar laten we ons niet laten meeslepen door te denken dat prestaties het enige zijn dat telt. Het uiterlijk en het gevoel van een consumentenproduct staan net zo centraal bij een goed ontwerp als de functionaliteit.
Dit geldt net zo goed voor software en digitale producten als voor hardware en tastbare goederen. Een goede ontwerper moet gevoel voor esthetiek hebben. Dit is een van de gebieden waarop industrieel ontwerpers hun waarde tonen.
Voor de meeste consumptieartikelen is eenvoud een troef. Het product moet er goed uitzien en tegelijk passen bij de rest van het huis van de koper. De meeste producten willen niet alle aandacht in de kamer opeisen. Aan de andere kant, soms doen ze dat wel. Begrijp je markt.
6. Aandacht voor detail doet ertoe
Kleine dingen doen er wel degelijk toe. Pasvorm, vorm, afwerking – hoewel deze dingen er misschien niet meteen uitspringen, kan het cumulatieve effect van vele onvolkomenheden al het verschil van de wereld maken. De details goed aanpakken kan echt indruk maken op de consument, vooral in het tijdperk van massaproductie en goedkope wegwerpartikelen. Behandel elk onderdeel van je product met respect. Als je oog hebt voor de details, zullen kopers dat opmerken.
7. Goede ontwerpen zijn eenvoudig
Gebruikers moeten snel en intuïtief kunnen begrijpen hoe een product hoort te werken. Je kunt niet garanderen dat ze het altijd zo zullen gebruiken, maar je moet er wel voor zorgen dat je product niet ingewikkeld te gebruiken is.
Gebruikers zullen snel gefrustreerd en ongeïnteresseerd raken in een product dat niet voor hen werkt. Ze zullen niet aarzelen over te stappen op een product dat wel werkt. Probeer je product altijd te zien vanuit het perspectief van iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft. Hoe zou het verkeerd gebruikt kunnen worden? Wat zou verwarrend kunnen zijn? Ga er niet van uit dat iets voor de hand ligt alleen omdat het voor jou voor de hand ligt.
8. Wees vernieuwend
Heel weinig producten bieden iets dat helemaal nieuw en totaal revolutionair is – wat hun marketing ook moge beweren. De realiteit is dat de meeste nieuwe uitvindingen en producten verbeteringen zijn van een reeds bestaande methode. Wil iemand geïnteresseerd zijn in je product, dan moet het vernieuwend zijn, en wel op een manier die de aandacht van de consument trekt. Je moet een invalshoek hebben.
9. Ontwerp voor een lange levensduur
Een goed ontwerp is tijdloos, en als je je product goed ontwerpt, zal het de tand des tijds doorstaan. Producten die lang meegaan zijn waardevoller voor de consument, beter voor de planeet, en zijn een bewijs van de vaardigheden van de ontwerper. Denk aan alle mooie vintage voorwerpen die je in huis hebt of waarmee je bent opgegroeid. Antiek, vintage kleding, oude auto’s – deze dingen zijn vandaag de dag nog steeds bij ons omdat de mensen die ze ontwierpen ze bouwden om lang mee te gaan. Goede vormgeving raakt nooit uit de mode.
10. Ontwerp is topzwaar
Als je aan je ontwerp werkt, is het belangrijk te bedenken dat de laatste fasen van het ontwerpproces het grootste deel van je tijd en inspanning kunnen opslokken. Het product van bijna-klaar tot helemaal af krijgen is misschien maar 10% van het ontwerp, maar het kan 50% van je energie kosten. Maar deze investering van tijd en energie in het late spel is het waard. Dit zijn de details die het verschil maken tussen een oké product en een uitzonderlijk product.
Hier werk je de kritieke details uit en leg je de laatste hand aan de afwerking die je product onderscheidt van de concurrentie – van het werk van ontwerpers die aan het eind niet een stapje verder gingen.
3 Vaak voorkomende misvattingen over productontwerp
Een goed idee leidt niet altijd tot een goed product
Veel productontwerpers blijven hangen in hun idee. Het mag dan een geweldig idee zijn, maar moet het wel bestaan? De meeste succesvolle producten beginnen als goede ideeën, maar de meeste goede ideeën worden geen succesvolle producten. Doe de juiste hoeveelheid onderzoek en zorg ervoor dat je een professioneel ontwerp- en ontwikkelingsproces gebruikt.
Focusgroepen zijn de beste manier om feedback te verzamelen
Als je product al bestaat – dat wil zeggen, het is geen gloednieuwe uitvinding – kan een focusgroep geweldig zijn. Maar als het om een nog niet bestaand product gaat, is een focusgroep geen goede manier om informatie te verzamelen. In plaats daarvan moet je gebruikers-ervaringsonderzoek doen.
Functies verwarren met voordelen
Denk bij het ontwerpen van je product eerder aan de voordelen die het zijn gebruikers biedt dan aan wat het kan. Bijvoorbeeld, een eigenschap van een draagbare wasmachine is dat je er onderweg kleren mee kunt wassen. Een voordeel is dat er geen gootsteen voor nodig is. Consumenten zullen eerder overtuigd zijn van je product als je voordelen kunt overbrengen – hoe je product hun leven kan verbeteren.