Als je erover denkt om een bedrijf te beginnen, heb je waarschijnlijk de checklists voor het opstarten van een bedrijf al op het internet voorbij zien komen. Maak een plan. Kies een bedrijfsstructuur. Verzeker financiering. Registreer je bedrijfsnaam. Maar hoe zit het met de tastbare dingen die je nodig hebt voor het oprichten van een B.V., zoals een winkelpand of startkapitaal? Deze dingen heb je ook nodig om je bedrijf van de grond te krijgen.
Het is spannend om een bedrijf te beginnen. Je kunt je droom waarmaken en eindelijk doen waar je van houdt. Maar de momenten voorafgaand aan je openingsdag kunnen ook stressvol en ingewikkeld aanvoelen. Bereid je voor op succes met deze lijst van dingen die je nodig hebt om een klein bedrijf te starten.
1. Startkapitaal
Je hebt misschien wat geld nodig om je bedrijf te financieren. Als je wat gespaard hebt, is dat geweldig. Als je dat niet hebt, geen probleem. Er zijn genoeg manieren om aan geld te komen om je bedrijf te starten.
Hier zijn enkele financieringsbronnen die je in gedachten moet houden:
- Bedrijfsverenigingen
- Subsidies en leningen
- Particuliere investeerders
Wat als je geen financiering hebt en er ook geen wilt krijgen? Je kunt nog steeds een bedrijf beginnen zonder een overschot aan geld. Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt doen. Dropshipping en print-on-demand kunnen je bijvoorbeeld helpen om een bedrijf op te zetten vanaf je computer met weinig contant geld vooraf. Een holding oprichten bij Firm24 is dan ook zo gedaan!
2. Winkel
Stenen winkels floreren nog steeds. Zevenentachtig procent van de detailhandel verkopen vindt plaats in de winkel. Een fysieke winkel is een geweldige manier om in contact te komen met je klanten, iets toe te voegen aan je lokale gemeenschap en de verkoop te doen. Dus, waar moet je op letten bij het kiezen van de perfecte winkel?
Houd bij het zoeken naar een winkelpui rekening met het volgende.
Wil je met je winkel op pad? Lees dan ons artikel over het runnen van een foodtruck om aan de slag te gaan!
Locatie
Je kent het vastgoed gezegde wel: “Het draait allemaal om locatie, locatie, locatie.” Hetzelfde geldt voor een bedrijf. De perfecte winkel betekent niets als je geen voetgangers hebt.
Als je op zoek bent naar de perfecte locatie, moet je je de volgende vragen stellen:
- Is de winkel op een goede plek voor mijn klanten?
- Is er regelmatig of seizoensgebonden voetgangersverkeer?
- Is de parkeergelegenheid gemakkelijk toegankelijk en groot genoeg voor mijn behoeften?
- Voldoet het gebouw aan de plaatselijke bouwvoorschriften?
- Valt het binnen mijn budget?
Interieur
Afhankelijk van het bedrijfsvastgoed dat je bekijkt, vind je winkels in alle stadia van ontwikkeling. Van de eerste planningsfasen tot een oudere winkel die al verschillende bedrijven heeft zien komen en gaan.
Als je naar gebouwen kijkt die al eerder zijn gebruikt, stel jezelf dan deze vragen om te zien of het geschikt is voor jou:
- Kan ik de winkel gebruiken zoals hij is, of moet ik hem renoveren?
- Past een eventuele verbouwing in mijn budget?
- Kan ik het me veroorloven om rond te kijken voor iets dat meteen aan mijn behoeften voldoet?
Als je winkel buiten de gebaande paden ligt, moet je misschien meer moeite doen om de buitenkant van je winkel opvallend en aantrekkelijk te maken. Zorg ervoor dat je budget eventuele verrassingen aankan.
Inrichting buitenkant
De buitenkant van je winkel is net zo belangrijk als de binnenkant. Het is tenslotte het eerste wat klanten zien. Etalages met een goede zichtbaarheid kunnen fungeren als reclameborden. Frisse verflagen en opvallende borden kunnen snel nieuwe klanten naar je winkel brengen. Als je winkel buiten de gebaande paden ligt, moet je misschien iets meer moeite doen om de buitenkant van je winkel opvallend en aantrekkelijk te maken.
Hier zijn een paar vragen om te overwegen als je de buitenkant van een nieuwe zaak bekijkt:
- Is de winkel gemakkelijk te zien vanaf de straat of stoep, of is hij weggestopt en moeilijk te zien?
- Is er buiten voldoende verlichting (bijvoorbeeld voor de veiligheid van klanten en reclame)?
- Hebben klanten extra aanwijzingen nodig om je voordeur te vinden (bijvoorbeeld “verscholen achter de brandweerkazerne”)?
Ruimte
Zorg ervoor dat de nieuwe ruimte groot is, maar niet te groot. Je betaalt tenslotte voor de ruimte, of je hem nu gebruikt of niet. Onthoud dat je een bepaalde hoeveelheid opslagruimte nodig hebt. De grootte van je opslagruimte hangt af van je behoeften.
Het kan slim zijn om te plannen wat je bedrijf later nodig zal hebben. De extra ruimte die je hebt voor het eerste jaar kan perfect zijn na het tweede of derde jaar.
3. Website
Eenenzeventig procent van de kleine bedrijven heeft een website. Jouw nieuwe bedrijf zou dat ook moeten hebben. Je hoeft niemand in te huren om de website van je winkel op te zetten. Je kunt het zelf doen met een beetje ellebogenvet en de juiste instelling.
Houd de volgende dingen in gedachten om te beginnen.
Responsief ontwerp
Responsieve webpagina’s werken op alle soorten apparaten. Of shoppers nu een computer, tablet of telefoon gebruiken, ze zullen een vergelijkbare ervaring hebben. Waarom is dit belangrijk? Zesenzeventig procent van de shoppers geeft aan vaak hun telefoon te gebruiken om online te winkelen. En 69% van de online shoppers gebruikt een computer.
Responsive design zorgt ervoor dat al je online shoppers je webpagina gemakkelijk kunnen bekijken.
Gebruiksvriendelijk ontwerp
Bij het ontwerpen van een website komt veel kijken, van de lay-out van de pagina tot de grootte van de lettertypen. Maar het ontwerpen van de webpagina van je winkel hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Om het eenvoudig te houden, zorg je ervoor dat je:
- Duidelijke productfoto’s en beknopte productbeschrijvingen gebruikt
- De knoppen voor het winkelwagentje en de kassa op gemakkelijk te vinden plaatsen zet
- Gebruikers productbeoordelingen laat plaatsen
Meerdere betaalmethoden
Online shoppers zijn gewend aan een overvloed aan betaalmogelijkheden. Laat de geaccepteerde betaalmethoden duidelijk zien wanneer een klant afrekent. Creditcards zijn een must, maar vergeet de mobiele betaalopties niet. Als een klant op zijn telefoon winkelt, maken mobiele betaalopties betalingen zo gemakkelijk mogelijk.
Informatie over verzenden en retourneren
Het ergste voor een webwinkel is als klanten hun winkelwagentje achterlaten voordat ze een aankoop hebben gedaan. En hier is de harde waarheid: bijna 70% van de shoppers doet dat. Een van de belangrijkste redenen hiervoor zijn de onverwachte verzendkosten. Haal het giswerk uit je prijzen door je verzendkosten te verduidelijken zodra een artikel in het winkelwagentje wordt gelegd. Als dat te ingewikkeld klinkt, overweeg dan om de verzendkosten helemaal af te schaffen.
Contactinformatie
De klantervaring houdt niet op bij de aankoop van een product. Klanten kunnen vragen hebben over producten, verzending of retourneren. Hoe dan ook, zorg ervoor dat ze je via meerdere kanalen kunnen bereiken (zoals chat, e-mail en telefoon). En vergeet niet zo snel (en blij) mogelijk te reageren op klanten.
4. Adverteren
Je merk onder de aandacht van klanten brengen kan ontmoedigend aanvoelen, maar het is niet mogelijk. Als je twijfelt over het opzetten van een complete merchandising campagne voor je bedrijf, kun je toch een paar dingen doen om een voorsprong te krijgen op de concurrentie.
Hier zijn een paar van de makkelijkste (en goedkoopste) manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen:
- Maak een Google Business account aan. Op deze manier zul je verschijnen in lokale zoekopdrachten. Gebruik bij het aanmaken van het account actuele contactgegevens en vermeld de openingstijden van je winkel.
- Maak sociale media-accounts aan voor je bedrijf. Eenennegentig procent van de bedrijven heeft twee of meer social media accounts. Sociale media is een geweldige manier om in contact te blijven met klanten, je bereik te vergroten en verkoop en nieuwe koopwaar te promoten.
- Voeg lokale zoekmachine optimalisatie (SEO) toe aan je online winkel. Lokale SEO helpt je om op te duiken in zoekopdrachten wanneer klanten op zoek zijn naar winkelmogelijkheden in de buurt. Je kunt lokale SEO gebruiken door:
- Locatie gerichte zoekwoorden toe te voegen aan titels, koppen en de inhoud van je belangrijkste website pagina’s
- Je bedrijf op te nemen in online directory’s
- Blogs te publiceren die specifiek zijn voor de gebieden die je bedient
5. Leveranciers
Als je een bedrijf begint, heb je leveranciers nodig om je de producten te leveren die je verkoopt of de artikelen die je nodig hebt om je producten te maken. Helaas zijn niet alle leveranciers betrouwbaar of geschikt voor hun taak.
Als je gaat rondkijken naar leveranciers, zorg er dan voor dat de potentiële leveranciers:
- Niet nieuw zijn in jouw productcategorie of bedrijfstak
- Mee kunnen groeien met je bedrijf
- Een goede staat van dienst hebben
6. Tijdlijn voor je soft- en grand-opening
Als je klaar bent met je lijst van dingen die je nodig hebt om een bedrijf te beginnen, moet je een datum prikken om je deuren te openen. De openingsdag is geen kans om een verkooprecord te vestigen. Maar het is wel een kans om de mensen uit de buurt te ontmoeten, bekendheid te geven en je beste beentje voor te zetten.
Er zijn twee soorten openingsdagen voor een bedrijf: een soft opening en een grote opening.
Soft opening
Een soft opening is een bedrijfsopening die onaangekondigd of licht aangekondigd is aan het publiek. Zie een soft opening als een manier om ervoor te zorgen dat alle plooien in je bedrijf gladgestreken zijn voor de grote opening. Soft openingen laten jou en je werknemers voelen hoe de zaken zullen gaan en kunnen helpen om ervoor te zorgen dat al je technologie, van je kassasysteem tot je sanitair, in orde is.
Wie nodig je uit voor je soft opening? Vrienden en familie zijn altijd een goede keuze, maar je kunt ook strategischer te werk gaan. Overweeg om lokale bedrijfseigenaren, lokale media en eventuele sociale influencers in je omgeving uit te nodigen. Op die manier krijg je de feedback die je nodig hebt voor de grote opening en krijg je hulp bij het verspreiden van het nieuws.
Grote opening
Je feestelijke opening moet een viering van je bedrijf zijn. Zie het dus zo. Pak groots uit, geef elkaar een hand en vergeet niet om plezier te maken.
Hier zijn een paar manieren om je grote opening als een feest te laten voelen en iets te zijn dat je klanten niet snel zullen vergeten:
- Houd het aftellen naar je grote opening bij op sociale media
- Bied speciale eenmalige cadeaus aan bij aankopen
- Organiseer een weggeefactie of een wedstrijd
- Huur een lokale band in
- Laat lokale gerechten zien
- Wees creatief (Is een parade te veel?)
- Start een inzamelingsactie voor een lokaal goed doel (de opbrengst van de avond gaat bijvoorbeeld naar het goede doel)