In 2013, toen Grand Theft Auto V uitkwam, was ik vol ontzag. Er waren zo veel functies die de vorige delen uit het water bliezen. Niet alleen dat, de gameplay was strak, de graphics waanzinnig gedetailleerd en de animaties on point.
Hoe was Rockstar in staat dat allemaal te doen? Het leek alle logica te tarten.
Als het erop aankomt, heeft Rockstar HEEL VEEL geld in Grand Theft Auto V gestoken, en dat is te zien. Oké, dus Grand Theft Auto V was duur om te maken, maar hoe zit het met andere games?
Ik had dezelfde gedachte, dus ging ik aan de slag en stelde een lijst samen van de duurste games die ooit gemaakt werden.
1. Grand Theft Auto V
Verrassing, verrassing. Hier is het dan, het duurste spel ooit gemaakt. Ja, op aarde. Ooit. Rockstar bouwde bijna 30 jaar aan zijn uitstekende reputatie in de spelwereld, en met Grand Theft Auto V uit 2013 zette het de lat echt hoger.
In de eerste drie dagen dat het in de schappen lag, bracht Grand Theft Auto V $1 miljard op.
Met een enorm budget van $265 miljoen heeft Grand Theft Auto V elke verwachting die ervoor was uitgestippeld overtroffen, en in feite meer opgebracht dan elke film ooit maakte. De ontwikkeling ervan begon in 2008, vlak na de release van het vorige deel, Grand Theft Auto IV.
Rockstar’s budget en toewijding wierpen echt hun vruchten af en gaven de speler een onvergetelijke ervaring die tot op de dag van vandaag standhoudt in de vorm van Grand Theft Auto: Online, dat waanzinnige bedragen voor het bedrijf blijft binnenharken.
2. Call of Duty: Modern Warfare 2
Ik herinner me dat dit spel in 2009 uitkwam en dacht dat er niet eerder of sindsdien iets vergelijkbaars zou zijn. Het zou echt een keerpunt in de gamewereld zijn.
Nu was ik misschien gewoon sterallures toegedaan omdat ik met mijn vrienden geweldige, nieuwe multiplayer kon spelen, maar ik denk dat Modern Warfare 2 echt solide was.
Natuurlijk zijn er sindsdien nieuwere Call of Duty titels opgestaan die Modern Warfare 2 als opvolger nagingen, maar één ding had Modern Warfare 2 in zijn voordeel: zijn krankzinnige budget.
Call of Duty Modern Warfare 2 had een duizelingwekkend budget van 250 miljoen dollar.
3. Star Wars: The old republic
In 2008 werd aangekondigd dat het in ontwikkeling was, gevolgd door de verwachte release in 2011. De Star Wars franchise moet serieus genomen worden als het om geld gaat, en dit is niet anders.
Het budget waar BioWare deze keer mee werkte was $200 miljoen. Als gamer die geduldig wachtte op een volgend deel in de KotOR serie, was dit het op één na beste.
4. Star Citizen
Dit is een beetje een controversiële inzending. Het budget van Star Citizen is meer dan $180 miljoen. Het is echter nog steeds in ontwikkeling, en het budget blijft maar groeien.
Gestart door de maker van de in de jaren ’90 beroemd geworden Wing Commander serie, Chris Roberts, begon het ambitieuze project aanvankelijk als een Kickstarter.
Het grootste probleem met Star Citizen is dat het erop lijkt dat Roberts en zijn team het geld blijven binnenharken… en de beloften niet nakomen. Soms lieten ze indrukwekkende speldemo’s zien, maar ze blijven data verschuiven en meer geld verwerven.
Persoonlijk hoop ik dat Star Citizen wordt uitgebracht en het Wing Commander spel is dat we allemaal nodig hadden. Maar de controverse eromheen is op zijn zachtst gezegd verontrustend.
5. Destiny
Ah, Destiny. Ik heb zulke dierbare herinneringen aan gewoon op mijn lieve sci-fi fiets rondrijden door de eenzame, donkere maanlandschappen, raiden, en meedoen aan wat Bungie het beste kan: buitenaardse wezens doden.
Destiny was het nieuwe IP van Bungie na Halo, en de mensen stonden te popelen om het in handen te krijgen. Er was een enorm budget van $140 miljoen voor uitgetrokken.
Natuurlijk, zoals veel games, was Destiny in het begin geen gemakkelijke uitgave. Omdat het altijd online is, kom je natuurlijk problemen tegen. Ik denk echter dat het echt afvlakt en snel een klassieker wordt. Destiny 2 kwam uit in september van 2017.
6. Shadow of the Tomb Raider
God, ik hield van de nieuwe reboot van Tomb Raider terug in 2013. Het was een geweldige, nieuwe look voor Lara Croft en haar waanzinnige vaardigheden die haar hielpen de legendarische tomb raider te worden waar we haar van kennen.
De tweede in de reboot serie, Shadow of the Tomb Raider verhoogde de inzet met een enorm budget van $125 miljoen.
Shadow of the Tomb Raider kreeg over het algemeen goede kritieken over de hele linie.
7. Dead Space
Dead Space verscheen in 2008 nadat het vanaf ongeveer 2005 in ontwikkeling was geweest met de wens een soort spirituele opvolger van de System Shock serie voor de PC te maken.
Het spel speelt zich af in de verre toekomst, je speelt als Isaac Clarke terwijl je op zoek gaat naar je vriendin door een verlaten ruimtestation dat geteisterd wordt door bloeddorstige buitenaardse wezens.
Een van de hoofdontwikkelaars, Glen Schofield, wilde een mengeling teweegbrengen van System Shock, het onlangs populaire Resident Evil 4, en de sci-fi filmklassieker Event Horizon.
Met een fors budget van $120 miljoen kan ik gerust zeggen dat Schofield en zijn team dat alles en meer bereikten.
8. Halo 2
Halo freakin’ 2, mensen. Dit was een van de meest betekenisvolle spellen in de ontwikkelingsgeschiedenis. Bungie klopte het uit het park met het origineel, Halo: Combat Evolved.
Alle ogen waren op hen gericht; ze MOESTEN niet alleen dezelfde verslavende FPS gameplay leveren, maar ze moesten nu ook hun volgende Halo spel in de multiplayer sfeer brengen. Ze deden dit en meer.
Met een budget van $120 miljoen trok Bungie alles uit de kast bij het maken van een geweldige single-player ervaring, maar maakte van de Halo multiplayer ervaring er een die revolutionair zou blijken, waardoor spellen hem nog jaren zouden imiteren.
Ongelooflijk, ik kende mensen die Halo 2 nog lang na de release speelden. Ik heb het over 10 jaar na de release. Dat is het stempel dat het op het spel heeft gedrukt.
9. Final Fantasy VII
Zoals in veel spellijsten wist je dat je Final Fantasy VII uiteindelijk zou zien opduiken. Het is gewoon zo’n rudimentaire klassieker die een genre definieerde en zijn weg vond naar de top van veel lijsten van topspellen aller tijden van gamers.
Veel van het budget was gewijd aan de extreme verschuiving in filmische kwaliteit ten opzichte van Final Fantasy VI, en niet te vergeten dat dit het eerste deel was dat op een CD verscheen, waardoor de ontwikkelaars nog meer mogelijkheden kregen.
Met $114 miljoen creëerde Square een werkelijk gedenkwaardige spelervaring die elke cent meer dan waard was. Geweldige gameplay, geweldige muziek, (met dank aan de grote Nobuo Uematsu), en al het andere.
10. Max Payne 3
Rockstar’s neo-noir klassieker Max Payne deed in 2001 heel wat hoofden op hol slaan. De revolutionaire ‘bullet time’ gameplay, waarin de tijd vertraagd werd voor een cool Matrix-achtig effect terwijl je gangsters neerschoot, was verbluffend.
Het vervolg, Max Payne 2: The Fall of Max Payne was meer van hetzelfde, met een beter verfje en ragdoll physics. Hoewel niet zo goed ontvangen als het eerste deel, werd het door Max Payne fans nog steeds als een klassieker beschouwd. Toen begon het lange wachten…
Na een tumultueuze oorspronkelijke release van 2009 die voortdurend werd uitgesteld, kwam het eindelijk uit in 2012. Weg zijn de gruizige straten van New York tijdens sneeuwstormen. In plaats daarvan kom je in de vochtige, zanderige straten van São Paulo, Brazilië.
Rockstar stak een indrukwekkende $105 miljoen in de titel, en dat is te zien. Nadat Rockstar…rocksterren in de ontwikkeling van games was geworden, weigerden ze om in hun games op de minste of geringste manier te beknibbelen. Max Payne 3, hoewel een afscheid voor de serie, behield zijn noir toon, bloederige gameplay, en gekwelde hoofdpersoon.
11. Grand Theft Auto IV
Yep, het is weer Rockstar. Ben je verbaasd? Dat zou je niet moeten zijn. Voor Grand Theft Auto V lieten ze een aardige duit in het zakje van $ 100 miljoen vallen voor het vierde deel in de beroemde serie.
Hun toewijding aan het realisme van New York-erm-Liberty City was werkelijk verbluffend. De stad had een onvriendelijke, onvergeeflijke en koude vibe die de gamers liet terugkomen voor meer.
Ik wilde steeds weer zien wat hoofdpersoon Niko Bellic nu weer zou doen in zijn bloedige zoektocht door het landschap.
Grand Theft Auto IV werd een paar keer uitgesteld, tot grote woede van de gamers, maar ik denk dat dit het beste was. Je kunt het vandaag nog steeds naspelen zoals gamers dat in 2008 deden.
Jammer genoeg heeft Rockstar een paar bochten afgesneden, namelijk in het stemacteren. Niet in kwaliteit, maar hoe ze de stemacteurs compenseerden. Stemacteurs in games zien geen royalty’s van games.
12. Deadpool
Ieders favoriete ‘huurling met een mond’ kreeg zijn eigen belachelijke spel in 2013 met een spelbudget van 100 miljoen dollar. Hoewel het spel een solide derde-persoons beat ’em up/hack n’ slash was, en het doorspekt was met humor, kreeg het niet de beste kritieken.
Het bracht niet echt iets nieuws op tafel behalve de introductie van een beminnelijk personage aan het spelend publiek. Veel van het budget ging op aan marketing voor het spel in plaats van aan eigenlijke ontwikkeling.
Red Dead Redemption
Met het verschijnen van Red Dead Redemption 2 heeft het eerste deel van de serie nieuwe, nostalgische aandacht gekregen van gamers, ook van mij.
Nou ja, het is eigenlijk niet het eerste spel: die eer komt toe aan Red Dead Revolver uit 2004, een over-the-top spaghettiwestern die regelrecht uit een cowboyfilm uit de jaren ’60 is gerukt.
Red Dead Redemption bracht echter het klassieke drama en de glans die we van een verhaal-gebaseerde Rockstar titel gewend zijn.
Het kostte ongeveer $90 miljoen om te maken, beduidend minder dan Grand Theft Auto IV en V, maar werd toch een geliefde klassieker die velen tot hun topspellen aller tijden rekenen.
Mensen werden verliefd op de antiheld, John Marston, en zijn zoektocht om zijn familie te redden van de Amerikaanse regering.
13. The Witcher 3: Wild Hunt
Dit spel is nu een gepolijst juweeltje. Ontwikkelaar CD Projekt stelde alles in het werk om indruk te maken met hun derde deel in de Witcher serie, met een budget van $81 miljoen.
We volgen Geralt van Rivia terwijl hij het spoor volgt van zijn geliefde, Yennifer. Natuurlijk gebeuren er waanzinnige dingen, te veel om hier goed uit te leggen.
De gevechten waren beter, de graphics en de omgeving adembenemend mooi, en de vibe van een middeleeuwse wereld was on point. Ik had eigenlijk niet genoten van de eerste twee Witcher titels, maar deze had me absoluut verslaafd gemaakt.
14. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid is een van de meest geliefde spelseries. Helaas bleek dit de laatste MGS titel te zijn waaraan schepper Hideo Kojima werkte voor zijn val met Konami.
Daarin vergezellen we Big Boss in zijn zoektocht naar wraak, en zijn missie om een nieuwe natie vol huurlingen te bouwen. De stealth en gameplay waren vloeiend en de moeilijkheidsgraad was bijna onbestaande.
Ik heb ontelbare uren in deze titel gezonken, en het was met gemak mijn spel van het jaar voor 2015. Konami en Kojima hadden $ 80 miljoen om mee te spelen, en ze maakten een onvergetelijk deel van een geliefde serie, dat moeilijk te verbeteren zal zijn.
Game budgetten worden steeds groter
Er is natuurlijk meer, maar ik geloof dat dit de meest belangrijke games zijn met een waanzinnig budget. Aanvankelijk vroeg ik me bij het zien van deze cijfers af: ‘hadden ze al dat geld wel nodig?’
Bij het spelen van de meeste van deze games is het antwoord een volmondig JA. Het geld en het harde werk werden goed gebruikt om enkele van de meest klassieke kunstwerken te maken die ooit de spelwereld sierden. Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)