Hoewel velen de extravagante bloei van de jaren ’70 zien als de hoogtijdagen van de Hi-Fi audio industrie, doet dat geen recht aan het vakmanschap en de innovatie die de industrie sindsdien heeft gekend.
In feite kan de enorme verscheidenheid aan top audioluidspreker fabrikanten die tegenwoordig actief zijn, intimiderend zijn voor nieuwe consumenten.
Gelukkig betekent dat ook dat er een ruime keuze aan kwaliteitsluidsprekers is, als je eenmaal over die eerste leercurve heen bent.
Er is geen definitief beste luidsprekermerk ter wereld, maar er zijn tal van merken die uitblinken in hun eigen unieke niches.
Hier is een inleiding over de beste audio merken. Deze behoren tot de beste geluidskwaliteit.
De volgorde hieronder heeft geen invloed op de kwaliteit van de audio merken.
1. Bang & Olufsen
Over vorm en functionaliteit gesproken, het Deense merk Bang & Olufson heeft er in de loop van zijn honderdjarig bestaan een hoeksteen van zijn bedrijfsmodel van gemaakt.
En hoewel ze ooit een van de grootste spelers op het gebied van HiFi geluid waren, hebben ze afstand genomen van het najagen van de audiofiele markt en het spelen van een koude oorlog over technische specs.
Hun geluidsprestaties behoren nog steeds tot de beste, maar ze hebben sindsdien hun aandacht opnieuw gericht op het maken van audio-apparatuur die ook knap en op levensstijl gericht is.
Ze zijn een geliefd merk geworden bij beroemdheden en beïnvloeders dankzij de unieke ontwerpgevoeligheid van de draagbare Bluetooth BeoSound luidsprekers of hun funky en retro-geïnspireerde drie kamer luidsprekerset.
2. Bose
Bose luidsprekers staan erom bekend duur te zijn, maar ze behouden toch een trouwe en enthousiaste aanhang.
Dat komt omdat die extra kosten gepaard gaan met een garantie voor kwaliteit. Dat komt omdat Bose hun inkomsten herinvesteert in onderzoek, dus die meerprijs die je betaalt krijg je terug in de vorm van gelikte nieuwe functies en vernieuwingen.
Dat gezegd hebbende, is er in de audiofiele gemeenschap enige controverse over de vraag of hun luidsprekers wel zo goed zijn als een investering erin zou doen vermoeden.
Bose publiceert de technische specificaties voor hun luidsprekers niet, maar kiest in plaats daarvan voor een benadering van het geluidsontwerp die de menselijke respons voorop stelt.
Bose’s alomtegenwoordigheid zorgt ervoor dat je een grote verscheidenheid aan luidsprekers hebt om uit te kiezen – of dat nu in de vorm is van de stemgestuurde en kamervullende Home Speaker 500 of de uiterst draagbare SoundLink Revolve+.
3. Yamaha luidsprekers
Yamaha neemt op de markt voor consumentenluidsprekers een soortgelijke rol in als Sony – het onderhouden van een grote en redelijk geprijsde catalogus van luidsprekers die niet gericht zijn op een exclusieve demografie van audiofielen.
Dit is weer zo’n geval waar een beetje onderzoek je zal helpen een Yamaha luidspreker te vinden die je geld waard is, maar Yamaha luidsprekers hebben de neiging een duidelijker geluidssignatuur te hebben dan hun Sony tegenhangers.
De helderheid en levendigheid van Yamaha’s geluidssignatuur gaan vaak gepaard met een gevoel van bas dat licht maar niet overweldigend versterkt is.
Dit, samen met een indrukwekkend helder dynamisch bereik, zorgt ervoor dat Yamaha luidsprekers met aplomb een verscheidenheid van verschillende genres en audiosituaties aankunnen.
4. JBL
JBL is al sinds 1947 bezig met het maken van luidsprekers, en hun L100 Century luidspreker was een hoeksteen van de explosie op de hifi-markt in de jaren ’70.
JBL’s home stereo apparatuur staat bekend om zijn vermogen geluid met een kraakheldere neutraliteit weer te geven – waardoor het een ideale keuze is voor audiofielen, producenten en mensen met een zeer uiteenlopende muzieksmaak.
Maar JBL is er de laatste jaren in geslaagd een meer specifieke niche voor zichzelf uit te boren. Tegenwoordig staat JBL bekend om de kwaliteit van hun draagbare luidsprekers.
Het geluid dat uit modellen als de Pulse en Charge komt is op zichzelf al geweldig, maar deze luidsprekers overtreffen ook de verwachtingen op het gebied van batterijduur, waterdichtheid, en extra functies.
5. Klipsch Audio Technologies
De geschiedenis van Klipsch gaat helemaal terug tot het einde van de Tweede Wereldoorlog, en ze blijven een consistente naam in de wereld van home stereo apparatuur.
Een consequent ontwerpniveau voor alle Klipsch luidsprekers zorgt ervoor dat je weet wat je kunt verwachten – en dat uit zich over het algemeen in een neutrale klank die zelfs bij spel in de hoge registers zuiver blijft.
Daardoor zijn ze een favoriete keuze voor genres als klassiek waar hoge tonen een prominente rol spelen.
Het maakt ze ook een goede keuze voor televisie of stereoluidsprekers voor thuis, want het maakt een scherpere en beter uitgesproken dialoog mogelijk.
Dit zijn ongetwijfeld luxe luidsprekers, maar ze bevinden zich aan de meer betaalbare kant van de luxemarkt.
6. KEF
Het hoge prijskaartje van KEF luidsprekers heeft verhinderd dat ze een begrip werden, maar ze zijn al meer dan een halve eeuw een geliefde keuze van audiofielen.
Net als bij Bose gaan de hoge kosten van KEF gepaard met hoge investeringen in onderzoek en ontwikkeling – en dat onderzoek heeft met de Uni-Q driver serieuze vruchten afgeworpen.
De Uni-Q monteert de tweeter op de middentoner, waardoor een beter richtingsgevoel ontstaat voor het geluid dat wordt geprojecteerd.
De esthetiek van de KEF luidsprekers is divers, maar er zit een flitsend gevoel voor sci-fi in alles van de compacte LS50 boekenplank luidsprekers tot de slanke maar krachtige Blade luidsprekers.
Hoewel ze duur zijn, lopen slimme luidsprekers zoals de LSX voorop in het huwen van kwaliteitsvol luidsprekerontwerp met draadloze smart speaker mogelijkheden.
7. Focal
Focal is de grootste luidsprekerfabrikant die uit Frankrijk komt, maar ze volgen nog steeds een zorgvuldige en persoonlijke aanpak bij de ontwikkeling van hun producten.
Ze bouwen hun drivers eigenlijk in eigen huis en hebben volledige controle over het fabricageproces.
Dat garandeert dat ze tot de meest onberispelijke geluidsweergave op de markt behoren, maar ze houden zich ook aan een ethos van het afstemmen van vorm en functionaliteit.
Focal luidsprekers presteren goed, maar ze zijn ook stuk voor stuk ontworpen om als conversatiestuk te fungeren.
Een combinatie van heldere kleuren, scherp contrast, en unieke welvingen maken ze tot de meest uniek uitziende luidsprekers die er bestaan.
Hun gevarieerde catalogus omvat studioluidsprekers zoals de Trio11 Be en staande toren luidsprekers zoals het vlaggenschip de Chora 826.
8. Bowers & Wilkins
Bowers & Wilkins is een bedrijf dat zich boven alles op de grondbeginselen concentreert – en hoewel dat betekent dat ze misschien niet de nieuwste snufjes op de markt brengen, kun je er wel op rekenen dat ze leveren waar het erop aankomt.
De bijzonder heldere klank van Bowers & Wilkins luidsprekers leverde ze vooraanstaande partnerschappen op met luxemerken als BMW, Maserati, en McLaren.
Bowers & Wilkins hebben meestal prijzen die passen bij de luxe prestige van hun naam, maar dat betekent niet dat je pech hebt als je iets meer budget-prijs zoekt.
B&W gebruikt een materiaal dat ze zelf ontwikkeld hebben voor de constructie van hun midden- en lage tonen componenten, en het zorgt voor een zuiverder geluid met minder trillingen.
Dit materiaal, dat Continuum heet, begint zelfs zijn weg te vinden naar de budget-priced modellen van de firma.
9. Definitive Technology
Terwijl sommige fabrikanten zich hebben afgewend van specatie-gestuurde maatstaven om hun vooruitgang te bepalen, gaat Definitive Technology er prat op zo technologisch geavanceerd mogelijk te zijn.
Hun luidsprekers zijn krachtig en precies, maar je kunt er ook op rekenen dat ze werkelijk de meeste waarde uit technologieën als Dolby Atmos persen wanneer die opkomen.
Die glans van vooruitstrevend modernisme zie je ook terug in hun ontwerpen. Subtiele welvingen worden gecombineerd met grijstinten voor ontwerpen die industrieel zijn zonder overdreven flamboyant te zijn.
Dat niveau van natuurgetrouwheid weerspiegelt zich bijzonder goed op thuisbioscoopsystemen, en DT’s handelsmerk collecties leunen op die kracht.
Maar door hun modulaire ontwerp en verscheidenheid aan modellen kun je ook gemakkelijk een stereo-installatie naar je eigen wensen uitbouwen.
10. Paradigm
Paradigm werd opgericht met de bedoeling wetenschappelijke methoden te gebruiken om de geluidsprestaties te maximaliseren.
In de vier decennia sinds hun oprichting is deze manier van testen alomtegenwoordig geworden in de industrie – maar Paradigm heeft een troef achter de hand in de vorm van een samenwerking met NRC.
Canada’s National Research Center geeft hen toegang tot een enorme selectie testmateriaal.
Paradigm staat er niet om bekend de meest high-fidelity luidsprekers te produceren, maar ze hebben wel een gave om enkele van de meest kosteneffectieve luidsprekers te maken die er zijn.
Vooral hun monitor luidsprekers zijn bekwaam genoeg voor professionele studio’s, maar ze bieden ook een ruime keuze aan consumentenmodellen.
11. Sennheiser
Sennheiser is een legende in de geluidstechniek, dus het kan een schok zijn dat ze nooit traditionele consumenten luidsprekersystemen hebben gemaakt.
Maar het uitzonderlijke ontwerp van hun drivers heeft ze tot een van de populairste hoofdtelefoon producenten ter wereld gemaakt – en hun draadloze LSP 500 PRO luidspreker was ooit een van de erkende standaards voor commercieel gebruik bij concerten en festivals.
Sennheiser’s huidige catalogus wordt gedomineerd door hoofdtelefoons, maar ze hebben zich meer uitgebreid naar de thuismarkt voor consumenten met de ontwikkeling van de AMBEO soundbar.
Het is hun enige consumentenproduct dat geen hoofdtelefoon is – en er hangt een hoog prijskaartje aan – maar het doet uitzonderlijk goed werk door een driedimensionale geluidservaring te scheppen zonder dat er extra luidsprekers nodig zijn.
12. Dynaudio
Dynaudio heeft een toegewijde schare fans weten te verwerven dankzij hun geeky toewijding aan driver-ontwerp.
Al hun drivers worden in eigen huis geconceptualiseerd, ontworpen en vervaardigd, en het resultaat zijn luidsprekers die uitzonderlijk nauwkeurige prestaties leveren bij hoge frequenties.
Met de ruime keuze aan consumentenproducten van Dynaudio kun je gemakkelijk een heel luidsprekersysteem voor thuis uitbouwen en uitbreiden, en dat wordt nog aangevuld door een klassiek ontwerp dat de voorkeur geeft aan zwart, wit en houten afwerking.
Hun jubileum luidsprekers – bekend als de Special Forty – hebben vooral lof geoogst voor hun vermogen om een serieuze helderheid in een paar piepkleine boekenplank luidsprekers te stoppen.
Het is het bewijs dat geduldig en herhalend ontwerpen in de loop van jaren kan resulteren in uitzonderlijke apparatuur.
13. Sony
Als er een niche is voor consumenten- of professionele elektronica, is de kans groot dat Sony een voet tussen de deur heeft.
Dat geldt ook voor luidsprekers. De enorme verscheidenheid die Sony aan luidsprekers biedt is indrukwekkend, al zijn dit over het algemeen geen producten die voor de echte hifi-markt ontworpen zijn.
Maar als je er niet om geeft een premie te betalen voor de absolute topprestatie in geluidskwaliteit, biedt Sony een degelijke variëteit.
Door de diversiteit van hun produktlijn en hun goedkopere prijzen kun je iets vinden dat aan je behoeften voldoet, of je nu stereoluidsprekers voor thuis zoekt – zoals de SSC5 – of een draadloos draagbaar model – zoals de SRS-XB23.
Sony’s aantrekkingskracht op een breder publiek betekent dat je beter wat meer onderzoek kunt doen naar de kwaliteit van afzonderlijke Sony luidsprekers dan dat je over de hele lijn een kenmerkende klank verwacht.
14. QSC
QSC is ongehoord op de markt van consumenten luidsprekers, maar ze zijn een belangrijke speler op commercieel niveau.
Betrouwbaarheid en schaalbaarheid hebben QSC in staat gesteld relevant te blijven in industrieën met zo uiteenlopende behoeften als de kleinhandel, bioscopen en concertzalen – en hun diensten worden geleverd om te helpen een audio-visueel ecosysteem op te bouwen dat is afgestemd op de behoeften van een bepaalde klant.
Draagbare PA luidsprekers domineren hun verkoop, maar hun fabricageproces omvat praktisch alle soorten audio en visuele apparatuur die je in professionele toepassingen nodig zou hebben.
15. Harman Kardon
Harman Kardon is nu een dochteronderneming van Samsung, maar het is er nog steeds in geslaagd zijn eigen unieke gevoel voor identiteit op de markt van consumenten luidsprekers te behouden.
HK luidsprekers staan bekend om hun grote ontwerp gevoeligheid, maar ze hebben meer dan alleen maar een goed uiterlijk.
Harman Kardon’s geluidsontwerp is gericht op nauwkeurige weergave, en hun nauwgezette aanpak om lage tonen met diepte en precisie weer te geven maakt ze bijzonder populair bij fans van hip-hop, EDM, en andere genres met veel lage tonen.
Het merk biedt niet veel budget luidsprekers, maar het draadloze en modulaire ontwerp dat de kern vormt van hun huidige productlijn maakt het gemakkelijk je geluidssysteem in de loop van de tijd uit te bouwen of te veranderen.
Harman Kardon luidsprekers zijn een populaire toevoeging voor autofabrikanten, van Kia tot Mercedes-Benz tot Volvo.