Na je middelbare school fulltime een vervolgopleiding volgen, en daarna ergens in loondienst aan het werk? Dat is lange tijd de standaard geweest. Maar tegenwoordig kiezen een hoop jongeren en jongvolwassenen voor een andere carrière. Recente cijfers van het CBS en de Kamer van Koophandel tonen aan dat zij (soms al tijdens hun studie) steeds vaker een onderneming oprichten in plaats van in loondienst te gaan werken. Ga je ondernemen, dan moet je goed weten waar je aan begint. Welke producten of diensten ga je bijvoorbeeld verkopen en hoe, en hoe ga je een administratie bijhouden? Ook belangrijk: hoe bereik je potentiële klanten?
Toenemende uitgaven aan online marketing
Voor generatie Y en Z lijkt het leven zich voornamelijk online af te spelen. Zij zullen bij het aantrekken van potentiële klanten in eerste instantie vooral denken aan online marketing. Dat is niet gek, want het budget dat ondernemingen aan online marketing besteden groeit al decennialang. Een paar terug was er zelfs sprake van een bepaald kantelpunt: in 2019 werd er voor het eerst meer uitgegeven aan online dan aan offline marketing. Maar moet je offline marketing dan maar gelijk helemaal doodverklaren? Nee, zeker niet!
Effectieve offline marketing
Voorbeelden van offline marketingcampagnes zijn:
- flyers drukken (vaak a5 formaat) en deze verspreiden op een plek waar je doelgroep veel komt. Zo kun je bijvoorbeeld a5 flyers drukken om mensen op de hoogte te brengen van het bestaan van je winkel of webshop, je aanwezigheid op een beurs of event of de introductie van een nieuw product of dienst;
- Advertenties in kranten en magazines: in een klap een groot bereik, in het geval van tijdschriften met een bepaald thema redelijk doelgroepgericht mogelijk;
- Organiseer een actie waarbij mensen iets kunnen winnen: mensen blijven dol op gratis dingen, maar zorg wel dat het relevant is!
Nog meer effectieve voorbeelden van eenvoudig offline marketing vind je in dit artikel.
De blijvende kracht van offline marketing
Er zijn een aantal redenen waarom je offline marketing niet gelijk helemaal moet skippen. Zo probeert namelijk een groeiend aantal mensen minder tijd online door te brengen, en bijvoorbeeld bewust minder aanwezig te zijn op socials. Juist hen bereik je wel offline. Ook omdat zij een persoonlijke benadering met direct contact met name meer waarderen. Daarnaast weten steeds meer mensen hoe eenvoudig data gebruikt wordt om online een doelgroep te targetten, en stellen velen daarom de extra inzet van offline marketing op prijs. Tot slot werd al aangegeven dat er steeds meer uitgegeven wordt aan online marketing. Dat maakt het steeds moeilijker om nog op te vallen online. Met offline marketing ontwijk je dus eigenlijk de advertentieclutter online.
Winning team: combinatie van online en offline reclame
Hierboven is vooral ingegaan op de voordelen van offline marketing. Het is belangrijk om te onthouden dat het bij marketing niet gaat om offline óf online marketing, maar offline én online marketing. Door offline marketingcampagnes zoals het drukken van a5 flyers bijvoorbeeld, te combineren met onder meer een goede en aantrekkelijke website, goede online zichtbaarheid door middel van SEO– en SEA-campagnes, een account bij Google Mijn Bedrijf, aanwezigheid op socials en andere online marketinguitingen en -technieken, versterk je de effecten van beide marketingstrategieën.